Of je nou als tandarts Amsterdam, Maastricht, Groningen of Enschede als werkomgeving hebt, je hebt hetzelfde doel: de patiënten voorzien van goede gebitszorg. Toch ligt de meeste verantwoordelijkheid omtrent het gebit bij de patiënt zelf. In deze blog lees je een aantal feiten waarvan de tandarts zeker wil zijn dat jij ze weet.

Een goed gebit behouden is eenvoudig

Gebitsreiniging hoeft helemaal niet veel moeite te kosten. Regelmatig je tandarts bezoeken voor controle, tweemaal daags poetsen en genoeg melkproducten nuttigen is alles wat nodig is voor een gezond gebit.

Wissel regelmatig van tandenborstel

Normale tandenborstels moeten na ongeveer 3 maanden vervangen worden omdat ze slap zijn geworden en daardoor niet meer effectief zijn. Als je een tandvleesaandoening hebt is het verstandig om je tandenborstel elke 4 tot 6 weken te vervangen omdat de bacteriën in de borstels kunnen nestelen.

Gebitsproblemen genezen zichzelf niet

Als je tandarts een behandelplan heeft samengesteld, is het verstandig dit plan zo snel mogelijk uit te laten voeren. De problemen in je gebit genezen zichzelf namelijk niet. Gaatjes worden bijvoorbeeld telkens groter en bereiken zelfs je zenuwstelsel als deze groter worden. Wachten tot de problemen minder worden werkt averechts en kan leiden tot veel grotere problemen.

Voeding zorgt voor een goed gebit

Suiker in snoep en frisdrank gecombineerd met de bacteriën in onze mond produceren zuren die het glazuur op onze tanden kapot maken. Dit leidt tot gaatjes en tandvleesontsteking. Het is algemeen bekend maar kan niet vaak genoeg gezegd worden: consumeer zo weinig mogelijk frisdrank en snoepgoed.

Slechte adem is een teken van gebitsproblemen

Meer dan 80% van de mensen met een slechte adem hebben last van gebitsproblemen. Als slechte oorzaak hierdoor veroorzaakt wordt hebben mondwater en tanden poetsen geen invloed op de geur: ze maskeren deze alleen voor een paar minuten.

Een regelmatig bezoekje aan de tandarts voorkomt gelukkig gaatjes, tandvleesontstekingen en andere vervelende orale problemen. Heb jij je volgende afspraak al gepland?