Gezond voedsel eten is goed voor je lichaam, maar het is ook belangrijk voor je mondgezondheid. Voedingsmiddelen met een hoog suikergehalte – zoals snoep en frisdrank – kunnen tandbederf veroorzaken, wat aanleiding geeft tot talrijke bezoeken aan je tandarts. Je mondgezondheid is een van de eerste gebieden die achteruitgaat als je voeding vol met ongezonde keuzes zit. Door minder suikers te consumeren en enkele voedingsmiddelen uit deze lijst toe te voegen, verbetert je de conditie van je tanden.

Amandelen

Amandelen zijn een geweldige snack: laag in suiker en hoog in calcium. Voeg halverwege de ochtend amandelen toe aan een salade of snack. Eet rauwe amandelen of licht gezouten om het suiker- en natriumgehalte laag te houden.

Appels

Het is waar: ‘A apple a day keeps the doctor away.’ Hoewel appels zoet zijn, iets wat de meeste tandartsen zullen afraden, bevatten ze veel water en vezels. Het eten van een appel zorgt ervoor dat je speeksel creëert, dat bacteriën en voedseldeeltjes wegspoelt. Een appel kan het borstelen niet vervangen, maar het is geen slecht idee om aan het einde van de maaltijd van het fruit te genieten voordat je een paar uur later je tanden gaat poetsen.

Bladgroen

Boerenkool en spinazie, beiden aan de top van de lijst met gezond voedsel, hebben ook kwaliteiten die je mondgezondheid kunnen stimuleren. Bladgroen is laag in calorieën maar hoog in vitaminen en mineralen. Het calcium ondersteunt het tandglazuur en het foliumzuur is een beschermer tegen tandvleesaandoeningen, vooral bij zwangere vrouwen. Als bladgroen niet je favoriete bijgerecht is, gooi dan een handjevol in je volgende fruitsmoothies of op je pizza om het eten te vereenvoudigen.

Kaas

Alsof een gesmolten topping van kaas het diner nog niet lekker genoeg maakte, heb je nu nog een reden om van het lekkere eten te genieten. Uit onderzoek blijkt dat de pH in je mond stijgt wanneer je kaas eet, waardoor het risico op tandbederf afneemt. Kaas zit ook vol met calcium en eiwitten, stoffen die essentieel zijn voor de versterking van het tandglazuur.

Selderij

Selderij, zoals wortelen en appels, fungeert als een natuurlijke tandenborstel. Deze groente schraapt bacteriën en voedingsdeeltjes tussen je tanden vandaan en is een geweldige bron van vitamine A en C. De vitaminen in selderij zijn een geweldige manier om het tandvlees gezond te houden.

Wortelen

Net als een appel produceren wortelen speeksel in de mond, ter bescherming tegen gaatjes. De vezelrijke veggie is een geweldige bron van vitaminen en is ook ideaal aan het einde van de maaltijd als je niet meteen je tanden kunt poetsen.

Yoghurt

De calcium in yoghurt maakt het een andere goede keuze voor je tanden. Je tandvlees is ook gebaat bij gezonde bacteriën die in yoghurt zitten, omdat de goede bacteriën de schadelijke bacteriën die gaatjes kunnen veroorzaken verstoten. Eet gewone yoghurt om de toegevoegde suikers te vermijden.

Het toevoegen van deze bladgroenten, melkproducten en vezelige groenten aan je dieet draagt bij aan een goede mondgezondheid, maar vergeet  ok niet om veel water te drinken. Je tandarts kan je helpen bij het gebruik van de beste tandpasta’s en mondhygiëneproducten, maar het verwerken van tandvriendelijke voeding in je dieet zal je een schitterende glimlach geven.