Tandarts Beins

Kan vliegen tandpijn veroorzaken?

Geplaatst op

Ja, vliegen kan je kiespijn geven. Het kan voorkomen dat je tanden gevoelig en pijnlijk beginnen te voelen wanneer het vliegtuig opstijgt, maar ook eerdere problemen kunnen terugkomen of verergeren. Dus wat is er precies aan de hand? En is er een manier om dit soort pijn te beheersen?

Waarom vliegen tandpijn kan veroorzaken

Vliegen kan tandpijn veroorzaken omdat het lichaam een drukverandering ervaart door de verandering van hoogte, een aandoening die bekend staat als aerodontalgie. Je kunt om dezelfde reden pijn in je oren opmerken of hoofdpijn krijgen. Je moet echter alleen last hebben van pijn in probleemtanden; de drukverschillen tijdens een vlucht mogen geen invloed hebben op de gezonde tanden. Let er ook op dat, hoewel vliegen je aandacht op een nieuw probleem kan vestigen of bestaande pijn kan verergeren, het geen effect heeft op je gebitsgezondheid. Vliegen maakt problemen zoals gaatjes, losse vullingen en gingivitis niet erger.

Omgaan met tandpijn tijdens het reizen

Het is moeilijk om tandpijn tijdens een vlucht aan te pakken als je niet voorbereid bent. Volg deze tips van Maliekwartier Tandartsen Utrecht om je te helpen de pijn voor en tijdens een vlucht te beheersen.

Voor de vlucht

Van te voren al last van tandpijn? Als dat zo is, probeer dan voor je vlucht naar de tandarts te gaan.

De hoogteverschillen verergeren de problemen waarmee je te maken hebt gehad. Een tandarts kan deze problemen in bedwang houden, of je nu een holte moet laten vullen of een nieuwe gebitsbeschermer moet laten maken. Bovendien kan hij of zij je advies geven voor het beheersen van de pijn tijdens het vliegen. Vraag je tandarts over pijnstillers als je snel na een afspraak gaat vliegen en neem medicijnen ongeveer een half uur voordat het vliegtuig in de lucht is.

Tijdens de vlucht

Als je met pijnmedicijnen bent voorbereid, vergeet dan niet om ze in te nemen voordat je vertrekt en om meer in te nemen wanneer je dat kunt tijdens de vlucht. Gebruik medicijnen alleen op advies van je tandarts! Vermijd koude dranken en voedsel, en ga voor water in plaats van koffie, thee en andere zure of suikerhoudende dranken. Als je nog steeds herstellende bent van een tandheelkundige ingreep, neem dan extra gaas mee om eventuele extra bloedingen van je tandvlees tijdens de vlucht op te vangen.