Je permanente tanden zijn natuurlijk bedoeld om een leven lang mee te gaan. Maar soms zit dit tegen en kan het nodig zijn om een tand of kies te laten trekken, bijvoorbeeld om een infectie of andere schade te voorkomen.

Er zijn diverse redenen te bedenken voor een tandextractie. We hebben enkele veel voorkomende redenen voor je uitgelicht. Ben je bang dat jouw tand(en) ook getrokken moet worden? Maak dan een afspraak bij een goede tandarts, deze kan je mondgezondheid controleren.

Een overvolle mond

Scheefstand in het gebit wordt regelmatig veroorzaakt door een te grote hoeveelheid tanden in een relatief kleine mond. Deze tanden groeien hierdoor op plekken die moeilijk te reinigen zijn en vormen hierdoor een risico voor je mondgezondheid. Het verwijderen van verstandskiezen wordt daarom ook regelmatig toegepast.

In veel gevallen zal er daarom ruimte gemaakt moeten worden door een aantal tanden te verwijderen. Hierna kan een orthodontist of tandarts voor orthodontie deze scheefstand oplossen met een beugel.

Infectie

Onbehandelde tandbederf en gebitsschade kunnen na verloop van tijd steeds erger worden. Na verloop van tijd kan hierdoor het wortelkanaal gaan rotten en ontsteken. Door de bacteriën in de mond kunnen ook andere infecties ontstaan. Het is daarom belangrijk dat dit tijdig wordt opgelost.

In het wortelkanaal zitten zenuwen en bloedvaten, hierdoor gaat het verspreiden van deze bacteriën erg snel. Daarnaast kunnen je tanden en kiezen ook veel pijn doen. Beginnende ontstekingen kunnen door een endodontoloog goed behandeld worden met een wortelkanaalbehandeling.

Wanneer de ontsteking niet meer te verhelpen is, kan de tandarts adviseren je tand of kies te laten trekken. Laat je de ontstoken tand of kies zitten, dan kunnen infecties zich verder verspreiden.

Risico op infectie

Door ziekte of een behandeling voor een ziekte kan je immuunsysteem worden aangetast, bijvoorbeeld bij een orgaantransplantatie of chemotherapie. Het risico op infecties kan hierbij een reden zijn om een tand of meerdere tanden en kiezen te trekken.

Ziek tandvlees

Het tandvlees rondom je tanden en kiezen kan ontsteken. Je merkt dit doordat het tandvlees bloed of gevoelig is. Wat veel mensen echter niet weten, is dat ook het weefsel rondom je tanden en kaakbot kan ontsteken. Een vergevorderde tandvleesontsteking of een kaakbotontsteking kunnen ervoor zorgen dat tanden loslaten. Je tandarts zal je dan adviseren om deze tanden te verwijderen of om deze te vervangen voor implantaten.