Ineens merk je dat je een korte pijnscheut ervaart tijdens het drinken van iets kouds. Gevoelige tanden lijken soms uit het niets te ontstaan. Maar een veel praktische vraag is: wat kun je er tegen doen?

De oorzaak van gevoelige tanden

Je tanden kunnen door verschillende oorzaken gevoelig worden. Soms kan het gebeuren dat je door je gewone eet- en drinkgedrag je tandvlees of tandglazuur beschadigt, bijvoorbeeld door slijtage. Ook onbehandelde problemen, bijvoorbeeld tandvleesontsteking of tandbederf, kunnen ervoor zorgen dat de tandhals bloot komt te liggen.

Andere veelvoorkomende oorzaken van gevoelige tanden zijn te lang of te hard poetsen. Het soort tandpasta kan hier ook invloed op hebben. Veel zuur en zoet eten zorgt ook voor slijtage aan het tandglazuur, waardoor er ook gevoeligheden kunnen ontstaan.

Oplossingen

Als je gevoelige tanden of kiezen hebt, wil je daar natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Een eerste stap is om de oorzaak van de gevoeligheid te achterhalen. Heb je de laatste tijd veel zuur of zoet gegeten, of heb je je tanden minder gepoetst? Als je al problemen met je tanden of tandvlees had, is het raadzaam om een bezoek aan je tandarts in te plannen. In andere gevallen kun je eerst proberen minimaal 2x per dag je tanden te poetsen, met een tandpasta die fluoride bevat. Deze stof versterkt namelijk je tandglazuur. Probeer ook eens een ‘tandpasta voor gevoelige tanden’. In deze tandpasta zitten minder schurende stoffen, zodat je tandvlees sneller kan herstellen. Pas je eetgewoonte aan en probeer hele zoete en zure etenswaren te mijden. Ook is het raadzaam het aantal eetmomenten per te verminderen, zo krijgt je gebit meer tijd om te herstellen.

Gevoelige tanden kunnen af en toe voorkomen, dat is heel gewoon. Ben je er na een aantal dagen nog niet vanaf? Maak dan een afspraak bij je tandarts of mondhygiënist. In de regio Tilburg kun je bij Lassus Tandartsen Oisterwijk terecht voor een professionele tandheelkundige behandeling.